این اثر تا کنون 22 بار تجدید چاپ شده
هفت جلد این کتاب، با عناوین زیبا و جذابش، تقریبا اکثر دلمشغولی های والدین و مسائل پرکاربرد، روزمره و تازه تربیت فرزند را در بر می گیرد.
عناوین این هفت جلد عبارت است از:
* جلد اول: جوجه های رنگی و بچه های فرنگی (مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز)
* جلد دوم: خارهای گل شده و گل های خارشده (نقش محبت در تربیت فرزند)
* جلد سوم: پرنده های در قفس و کودکی های نارس (نقش آزادی در تربیت کودک)
* جلد چهارم: بازی های عسلی و عسل های بدلی (نقش بازی در تربیت کودک)
* جلد پنجم: قاب سراب نشان و بیداری خواب نشان (نقش تلویزیون در تربیت کودک)
* جلد ششم: بازی روی ابر خیال و کودکی های رو به زوال (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)
* جلد هفتم: ارتش رایانه ای و نوازش تازیانه ای (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)
جلد اول این مجموعه، به مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز، مبانی تربیت دینی و تاثیر رفتار والدین در تربیت فرزند سخن می گوید؛ رفتارهایی که از نگاه برخی، اثر چندانی در تربیت ندارد.
با مطالعه این کتاب پی خواهید برد تصویرهایی که فرزند از رفتار پدر و مادر می گیرد، یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در تربیت فرزند است.
محبت، یکی از پایه های بی همتای تربیتِ دینی است.
«منِ دیگرِ ما» در جلد دوم، موضوع محبت و تاثیر آن در تربیت فرزند را بررسی می کند.
این کتاب درباره دلایل محبت نکردن والدین به فرزندان سخن گفته و آن را به بوته نقد کشیده است. در بخش دیگری از این کتاب به دلایل اثر نکردن محبت در فرزندان و پس از آن نیز به شیوه های مختلف ابراز محبت پرداخته است.
آزادی از نیازهای اصلی کودکانِ زیر هفت سال است.
جلد سوم «منِ دیگرِ ما» به بحث آزادی و نقش آن در تربیت کودکان می پردازد. در این کتاب، دلایل آزاد نگذاشتن کودک از سوی والدین، یک به یک بررسی و مورد نقد قرار گرفته است.
آثار آزادی و عواقب محدودیت هم از دیگر مباحث این کتاب است.
از آن جایی که «منِ دیگرِ ما» بنا دارد به صورت کاربردی به بحث تربیت بپردازد، هنر آزاد گذاشتن کودک را در بخشی از کتاب با مثال هایی که برای والدین ملموس است، آموزش می دهد.
سبک زندگی مدرن بیش از آنکه با نیازهای کودک تطابق داشته باشد، با نیازهای او دشمنی دارد.
از همین رو پیش از آنکه بازی هایی که با نیاز کودکان تناسب دارد، از یاد برود باید از آن ها سخن گفت و یادشان را زنده نگه داشت.
در جلد چهارم از کتاب «منِ دیگرِ ما» به رابطه بازی با محبت ورزی می پردازد و همچنین به ویژگی های بازی مفید پرداخته شده است.
ضمیمه جلد چهارم، کتاب بازی بازوی تربیت است که در آن 140 بازی برای کودکان در سنین مختلف به تفکیک سن آموزش داده شده است تا والدین با بازی های مختلف آشنایی کافی را داشته باشند.
کتاب بازی بازوی تربیت در دو بخش «مرحله شکل گیری توانمندی ها» و «دوره ی کامل شدن توانمندی ها» حاوی 140 بازی از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است؛ بازی هایی که در فرهنگ بومی کشورمان رواج داشته؛ اما آرام آرام به دست فراموشی سپرده می شوند.
نقش تلویزیون در تربیت کودک به یکی از مسائل مهم زمانه ما تبدیل شده است.
جلد پنجم «منِ دیگرِ ما» در پی پاسخ گویی به این پرسش است که «با وجود این همه مضرات قابل توجه، چرا خانواده های ما این اندازه تلویزیونی شده اند؟»
جلد ششم «منِ دیگرِ ما» در پی بررسی تغییری است که بازی های رایانه ای در دنیای مفاهیم کلیدی ایجاد می کند؛مفاهیمی مثل: موفقیت و شکست،ضعف و اقتدار و…
بازی های رایانه ای در روابط فرزندان ما تغییرات زیادی ایجاد می کنند.
جلد هفتم «منِ دیگرِ ما» تحلیلی درباره ی چرایی گرایش به بازی های رایانه ای داده است و هم وظیفه ی والدین در قبال بازی های رایانه ای تبیین کرده است.
امروزه، دو رویکرد اصلی به بحث تربیت وجود دارد. رویکرد اول، محور اصلی مباحث را به پاسخ گویی به مشکلات روزمره تربیتی اختصاص می دهد. مدیریت مباحث در این رویکرد، به دست سوالاتی است که مردم، درباره مسائل تربیتی می پرسند. رویکرد دوم، مباحث تربیتی را به صورت قاعده مند، مطرح می کند. این رویکرد، معتقد است: اگر والدین، قواعد تربیت فرزند را یاد بگیرند، بسیاری از مشکلات تربیتی با استفاده از همین قواعد، حل خواهد شد. اما، مجموعه «من دیگر ما» رویکرد سومی را در پیش گرفته است؛ رویکردی که آموزش قواعد تربیت را اصل می داند؛ اما با ذکر مثال ها و داستان واره های متعدد، تلاش می کند شیوه اجرای این قواعد را در مسائل تربیت روزمره، آموزش دهد.