بلاگ
پاسخی کامل به شبهه مولوی گرگیج
بسم الله الرحمن الرحيم
مولوی گرگیج در تاریخ نوزدهم آذر ماه سال ۱۴۰۰ در خطبه های نماز جمعه سخنانی مطرح کرد که بر خلاف وحدت و تقریب مذاهب بوده و موجب توهین به مقدسات مسلمانان و آزرده خاطر شدن شیعه و اهل سنت گردید متن سخن او در نماز جمعه چنین است
مادر زین العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر (رض) پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین (رض) در آورد و ۹ امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر (رض) را نپذیریم اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده ایم.»
چنانچه ملاحظه شد وی ضمن سخنانی در دفاع از خلیفه دوم، نسب امامان شیعه را زیر سوال برد.
از آنجایی که مکتب اهل بیت علیهم السلام از پشتوانه علمی متقن و استدلال های پولادین برخوردار است، ضمن محکوم نمودن این سخنان، بهترین سنجه را برای راستی آزمایی، استدلال منطقی می داند.
آنچه در پی می آید ارزیابی ادعای وی بر اساس موازین علمی است .. ایرانی بودن مادر امام زین العابدين (عليه السلام)، امری مشهور در تاریخ است، اما در باره اینکه چه زمانی ایشان را به سرزمین عرب آوردند، اختلاف وجود دارد.
طبق برخی نقل ها، این رخداد در زمان خلافت امير مؤمنان، حضرت علی بن ابی طالب (عليهما السلام) (دینوری، الأخبار الطوال، ص ۲۲۲؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص۲۰۱؛ قاضی نعمان مغربی، شرح الأخبار، ج ۳، ص ۲۶۷؛ شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۳۷) و بر اساس برخی دیگر از گزارش ها، در دوره عثمان بن عفان اتفاق افتاده است (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا (عليه السلام)، ج ۲، ص ۱۳۵ – ۱۳۶).
بر اساس نقل های تاریخی، گزارش اسارت او در زمان عثمان صحیح به نظر می رسد؛ زیرا یزدگرد در سال ۳۰ به خراسان فرار نمود (طبری، تاریخ الطبری ج ۲، ص ۶۱۶-۶۱۷) و عامربن گریز سال ۳۰ خراسان را فتح نمود و دختر یزدگرد در همین سال اسیر شد (صدوق، عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۵ – ۱۳۶). بنابراین اصل وقوع این مسئله در دوران عمر بن خطاب مورد تردید است
۲. بر اساس گزارش منابع اسلامی، این بانو با امام حسین (علیه السلام) و خواهر دیگرش با محمدبن ابی بکر ازدواج کرد (زمخشری، ربيع الأبرار، ج ۳، ص ۳۵۰ – ۳۵۱؛ ابن حمدون، التذكرة الحمدونیه، ج ۹، ص۱۹۱؛ عسقلانی، تهذيب التهذیب، ج۳، ص۳۷۸).
با توجه به اینکه محمد بن ابی بکر در ذي القعده سال ۱۰ به دنیا آمده (ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۳، ص ۱۳۶۶) و فتح ایران در جنگ نهاوند سال ۱۹ یا ۲۰ (بلاذری، فتوح البلدان، ص ۳۰۲) یا ۲۱ هجری یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۱۵۶) صورت گرفته است، در آن زمان محمد بن ابی بکر ۹ یا ۱۰ یا ۱۱ ساله بود؛ بنابراین وقوع چنین ازدواجی در زمان عمربن خطاب بسیار بعید است.
٣. بر پایه قولی که این ازدواج را در دوران عمربن خطاب دانسته، عمر قصد فروش آنها را داشت، اما امیر مؤمنان، حضرت علی (علیه السلام) فرمود دختران پادشاهان فروخته نمی شوند (زمخشری، ربيع الأبرار، ج ۳، ص ۳۵۰ – ۳۵۱؛ ابن حمدون، التذكرة الحمدونیه، ج ۹، ص ۱۹۱؛ ابن خلکان، وفیات الأعيان، ج ۳، ص ۲۶۷؛ الأبشيهي، المستطرف في كل فن مستظرف، ج۲، ص ۱۶۸، حلبي، السيرة الحلبية، ج ۲، ص ۲۲۲) و بر اساس دستور رسول خدا (صلی الله عليه وآله)، باید با آنان کریمانه برخورد شود و با هر کسی که می خواهند ازدواج کنند که جناب شهربانو (عليها السلام) نیز امام حسین (علیه السلام) را انتخاب نمود (ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب، ج ۴، ص ۵۵؛ يوسف بن حاتم شامی، الدر النظيم، ص ۵۷۹)، بنابراین عمر او را ملک امام حسین (علیه السلام) نکرد.
۴. بر اساس حکم شرع، در ازدواج، زن صیغه ی ازدواج را می خواند ایجاب و مرد آن را تکمیل می کند [ قبول و آنچه اکنون به عنوان وکالت دادن به وکیل صورت می گیرد، رسمی است که ظاهرا در گذشته رایج نبوده است. در این ماجرا بعد از ابراز رضایت جناب شهربانو عليها السلام)، امیر مؤمنان (علیه السلام) او را برای امام حسین (علیه السلام) خواستگاری نمودند (مبرد، الفاضل، ص ۱۰۶) جناب شهربانو سلام الله عليها با اشارهی امیر مؤمنان عليه السلام جملات ابتدایی را ابراز کرد و مترجم نیز جناب سلمان رضوان الله علیه بود (ابن فندمه، لباب الأنساب والألقاب والأعقاب، ج۱، ص۲۱).
بر اساس روایات شیعی نیز خطبه عقد توسط جناب حذيفة يمان که یکی از شیعیان امیر مؤمنان علی (علیه السلام) است، خوانده شد
ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب، ج ۴، ص ۵۵؛ يوسف بن حاتم شامی، الدر النظيم، ص ۵۷۹)؛
۵. اگر مقصود گرگیج این است که این بانو در زمان خلیفه دوم اسیر شده و عمر او را به ملکیت سیدالشهدا (علیه السلام) در آورده و بدین سبب حکومت او مشروع است، در پاسخ قابل گفتن است که اولا بیان شد جناب شهربانو (سلام الله علیها) از طریق عقد به ازدواج امام حسین (علیه السلام) در آمد؛ ثانیا اگر از طریق مالكيت هم باشد، مشروعیت خلافت خلفا از آن به دست نمی آید زیرا:
۔ أ. اگر پذیرش هدیه از سلطان، نشان از مشروعیت حکومت او باشد، در دوره نبوی نیز
مقوقس» پادشاه مصر ماریہ قبطیه را به پیامبر صلی الله عليه و آله هدیه داد، پس بنابر مبنای گرگیج باید حکومت پادشاه مصر نیز مشروع باشد، در حالی که طبق مبانی اسلامی چنین نیست.
مادر جناب زید بن علی علیه السلام نیز کنیزی بود که جناب مختار به امام سجاد عليه السلام هدیه داد (ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، ص۱۲۴)، ولی اهل سنت، این مسئله را دلیل مشروعیت خلافت مختار نمی دانند. بر این اساس، پذیرش کنیز از عمر بن خطاب نیز دلیل قبول خلافت او نیست.)
ب. بر اساس فقه شیعه و روایات معتبر معصومان (عليهم السلام)، اگر فردی به جنگی غیر مشروع برود و در آن جنگ غنیمت به دست آورد، تمام غنائم، ملک امام معصوم است و ایشان هر گونه بخواهد در آن تصرف می کند (کلینی، الکافی، ج ۵، ص ۴۳ – ۴۴، ش 1) حال اگر جنگ ایران از نظر امامان معصوم (عليهم السلام) مشروع نباشد، تمامی غنیمت ها ملک شخصی امام است و اگر کسی بدون اجازه در آن تصرف کند، کار حرام انجام داده است و با دادن آن اموال به امام، مشروعیت جنگ آن فرد ثابت نمی شود.
ت. بر اساس دیدگاه شیعه، هر چه در زمین است، متعلق به امام بوده و امام مالک اصلی
آن است و مالکیت دیگران، فرعی و با اذن امام است؛ یعنی امام منصوب از طرف خداوند، هرگونه صلاح بداند در آنها تصرف می کند زیرا اراده او تابع اراده خدا است. از این رو اگر جنگ های خلفا مشروع نباشد، امام می تواند به عنوان مالک اصلی در همه اموالی که به غنیمت گرفته شده، هرگونه بخواهد تصرف کند (شیخ کلینی، الکافی، ج ۱، ص ۴۰۷).
ث. یکی از مسائل شرعی که حتی در مورد غیر امام نیز جاری است، مسئلهی هدایای
حاکمان غير مشروع است، که در صورتی که آن حاكم هدیه ای به شخص مؤمن بدهد، در بعضی موارد تصرف در آن جایز است. که یکی از آنها تصرف به خاطر تقیه
است. بنابراین سخنان گرگیج نه تنها بر اساس موازین علمی نیست، بلکه خارج از مبانی شیعه و سنی بوده و موجب تفرقه افکنی و فتنه است.
د. طبق اجماع تمام مفسرین شیعه و اهل سنت ایه تطهیر در شأن اهل بیت علیهم السلام میباشد و این شبهات واهی، در واقع شبهه در قرآن و مخالفت با خداوند میباشد
و……..والسلام علی من اتبع الهدی
پاسخ بعدی
👌 پاسخی علمی تحقیقی به ادعای واهی گرگیج هتّاک درباره ازدواج جناب شهربانو
اصل ازدواج #امام_حسین علیهالسلام با جناب #شهربانو، دختر یزدگرد ساسانی مورد اتفاق اغلب مورّخان است، اما درباره جزئیات این ازدواج، اختلافنظرهای اساسی وجود دارد که با بازخوانی تاریخ، میتوان موارد تناقض فراوانی در روایتهای مشهور آن دید.
روایتی که از سوی برخی ترویج میشود و نقل شده از عامه است و مستمسک این مولوی هتّاک هم شد، بر این مطالب استوار است (که آن را در منابع شیعه نیافتیم):
🙄 «سه دختر یزدگرد سوم در جنگ قادسیه بین اعراب و ایران (به سال ۱۵ هجری) در زمان عمر بن 100؟، به اسارت درآمدند و وقتی #عمر خواست آنها را به عنوان کنیزی بفروشد، #امیرالمؤمنین علیهالسلام برای جلوگیری از این کار، قیمت آنها را به خلیفه داد و آنها را به ازدواج با امام حسین علیهالسلام و محمد بن ابیبکر و عبدالله بن عمر در آورد!»
📚 ربيع الأبرار (زمخشری)، ج۳، ص۳۵۰، ح۳۲
این ماجرای مشهور، مورد پذیرش و نقل بسیاری قرار گرفته است؛ اما تناقضاتی در آن وجود دارد:
– با توجه به اینکه امام حسین علیهالسلام در سال ۴ یا ۵ هجری به دنیا آمدهاند، بنابراین، حضرت هنگام ورود اسرای قادسیه به مدینه، حدود ۱۰ سال داشتهاند و این سنّ ازدواج پسران نیست!
– یزدگرد سوم در سال ۱۱ هجری وقتی که حدود ۹ سال داشته، به پادشاهی رسیده است؛ او در زمان جنگ قادسیه، نهایتاً ۱۳ سال داشته و داشتن فرزندان دختر جوان در چنین سنّی برای یک پسر نوجوان، منطقی و معقول نیست!
– آیا تصوّر ازدواج برای امام حسین علیهالسلام ۱۰ ساله، با دختری اسیر با سنّ کمتر از ۲ سال، قابل پذیرش است؟!
– بنابر اتفاق مورّخان، امام سجاد علیهالسلام در سال ۳۸ هجری به دنیا آمدهاند؛ حتی اگر فرض چنین ازدواجی نیز محال نباشد، آیا طبیعی است که ۲۳ سال پس از این ازدواج، آن حضرت به دنیا آمده باشند؟!
تناقضات موجود در این ماجرای منقول عامه، ما را متوجه تحریفهایی میکند که در آن رخ داده است! با بازخوانی مجدّد تاریخ، میتوان حقیقت را کشف نمود…
✅ «یزدگرد سوم در سال ۶۳۲ میلادی (حدود سال ۱۱ هجری) چون پدرش مرد و کسی از خاندان سلطنتی نمانده بود، (بزرگان ایران) او را برگزیده و بر تخت پادشاهی نشاندند؛ و به قولی وی هنگام بر تخت نشستن، هشت سال داشت و به مدت نوزده سال هم سلطنت کرد.»
📚 شاهنشاهی ساسانی (تورجدریایی)، ص۵۵
بنابراین یزدگرد در نبرد قادسیه، حدود ۱۳ سال داشته و فرزند داشتن برای او قابل تصوّر نیست؛ پس چگونه ادعا شده که دختران او در این جنگ اسیر شدهاند؟! همچنین حمله اعراب به ایران، تنها در یک سال نبوده، بلکه بیش از ۱۵ سال طول کشید تا اعراب بتوانند حکومت ساسانیان در نقاط مختلف ایران را از بین ببرند و یزدگرد در جنگ قادسیه، مغلوب نشد که دخترانش به اسارت درآیند!
بلاذری، تاریخنگار معروف اهل تسنّن چنین نقل میکند:
«پس از نبرد قادسیه، یزدگرد سوم ۲۰ سال زنده بود؛ او پس از قادسیه به مدائن رفت و حدود ۷ سال آنجا بود؛ با ورود اعراب، یزدگرد آنجا را ترک کرد و به سمت اصفهان و سپس اصطخر رفت؛ او وقتی از مدائن به دیگر شهرهای ایران رفت، در برخی شهرها مورد احترام قرار میگرفت و در آنجا برای او همسر برمیگزیدند و از آنان صاحب فرزندانی میشد؛ و در نهایت در سال ۳۰ هجری (۶۵۱ میلادی) در خراسان به قتل رسید.»
📚 فتوح البلدان (بلاذری)، ص۳۰۷
و حقیقت ماجرا آنجا کامل میشود که شیخ مفید رحمهالله در کتاب الارشاد، در ذکر ولادت #امام_سجاد علیهالسلام مینویسد:
«امام بعد از حسین بن علی علیهماالسلام، فرزند او ابومحمد علی بن الحسین زین العابدین صلواتاللهعلیهما میباشد؛ که مکنّی به اباالحسن نیز هست؛ و مادرش شاهزنان، دختر یزدگرد بن شهریار بن کسری است؛ و به او شهربانو هم گفته میشود؛ که اميرالمؤمنين علیهالسلام (در زمان حکومت ظاهری خود) حُريث بن جابر حنفی را به ولایت مشرق فرستاد و او، دو دختر یزدگرد را به سوی حضرت ارسال کرد؛ پس یکی از آنان به نام شاهزنان (شهربانو) را به ازدواج فرزندش حسین صلواتاللهعلیه درآورد که از او زینالعابدین علیهالسلام به دنیا آمد و دیگری را به ازدواج محمد بن ابوبکر درآورد که قاسم بن محمد از او متولّد شد؛ پس این دو (امام سجاد علیهالسلام و قاسم بن محمد) پسرخاله بودند.»
📚 الإرشاد (شیخمفید)، ج۲، ص۱۳۷
نتیجه اینکه ازدواج جناب شهربانو با امام حسین علیهالسلام در زمان حکومت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه (حدود سال ٣۷ هجری) و به دستور ایشان واقع شده است (نه در زمان خلفای غاصبین) و امام سجاد علیهالسلام نیز در سال ۳۸ به دنیا آمدهاند و هر ادّعای دیگری باطل است!
من دیگر ما
این اثر تا کنون 22 بار تجدید چاپ شده
هفت جلد این کتاب، با عناوین زیبا و جذابش، تقریبا اکثر دلمشغولی های والدین و مسائل پرکاربرد، روزمره و تازه تربیت فرزند را در بر می گیرد.
عناوین این هفت جلد عبارت است از:
* جلد اول: جوجه های رنگی و بچه های فرنگی (مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز)
* جلد دوم: خارهای گل شده و گل های خارشده (نقش محبت در تربیت فرزند)
* جلد سوم: پرنده های در قفس و کودکی های نارس (نقش آزادی در تربیت کودک)
* جلد چهارم: بازی های عسلی و عسل های بدلی (نقش بازی در تربیت کودک)
* جلد پنجم: قاب سراب نشان و بیداری خواب نشان (نقش تلویزیون در تربیت کودک)
* جلد ششم: بازی روی ابر خیال و کودکی های رو به زوال (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)
* جلد هفتم: ارتش رایانه ای و نوازش تازیانه ای (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)
جلد اول این مجموعه، به مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز، مبانی تربیت دینی و تاثیر رفتار والدین در تربیت فرزند سخن می گوید؛ رفتارهایی که از نگاه برخی، اثر چندانی در تربیت ندارد.
با مطالعه این کتاب پی خواهید برد تصویرهایی که فرزند از رفتار پدر و مادر می گیرد، یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در تربیت فرزند است.
محبت، یکی از پایه های بی همتای تربیتِ دینی است.
«منِ دیگرِ ما» در جلد دوم، موضوع محبت و تاثیر آن در تربیت فرزند را بررسی می کند.
این کتاب درباره دلایل محبت نکردن والدین به فرزندان سخن گفته و آن را به بوته نقد کشیده است. در بخش دیگری از این کتاب به دلایل اثر نکردن محبت در فرزندان و پس از آن نیز به شیوه های مختلف ابراز محبت پرداخته است.
آزادی از نیازهای اصلی کودکانِ زیر هفت سال است.
جلد سوم «منِ دیگرِ ما» به بحث آزادی و نقش آن در تربیت کودکان می پردازد. در این کتاب، دلایل آزاد نگذاشتن کودک از سوی والدین، یک به یک بررسی و مورد نقد قرار گرفته است.
آثار آزادی و عواقب محدودیت هم از دیگر مباحث این کتاب است.
از آن جایی که «منِ دیگرِ ما» بنا دارد به صورت کاربردی به بحث تربیت بپردازد، هنر آزاد گذاشتن کودک را در بخشی از کتاب با مثال هایی که برای والدین ملموس است، آموزش می دهد.
سبک زندگی مدرن بیش از آنکه با نیازهای کودک تطابق داشته باشد، با نیازهای او دشمنی دارد.
از همین رو پیش از آنکه بازی هایی که با نیاز کودکان تناسب دارد، از یاد برود باید از آن ها سخن گفت و یادشان را زنده نگه داشت.
در جلد چهارم از کتاب «منِ دیگرِ ما» به رابطه بازی با محبت ورزی می پردازد و همچنین به ویژگی های بازی مفید پرداخته شده است.
ضمیمه جلد چهارم، کتاب بازی بازوی تربیت است که در آن 140 بازی برای کودکان در سنین مختلف به تفکیک سن آموزش داده شده است تا والدین با بازی های مختلف آشنایی کافی را داشته باشند.
کتاب بازی بازوی تربیت در دو بخش «مرحله شکل گیری توانمندی ها» و «دوره ی کامل شدن توانمندی ها» حاوی 140 بازی از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است؛ بازی هایی که در فرهنگ بومی کشورمان رواج داشته؛ اما آرام آرام به دست فراموشی سپرده می شوند.
نقش تلویزیون در تربیت کودک به یکی از مسائل مهم زمانه ما تبدیل شده است.
جلد پنجم «منِ دیگرِ ما» در پی پاسخ گویی به این پرسش است که «با وجود این همه مضرات قابل توجه، چرا خانواده های ما این اندازه تلویزیونی شده اند؟»
جلد ششم «منِ دیگرِ ما» در پی بررسی تغییری است که بازی های رایانه ای در دنیای مفاهیم کلیدی ایجاد می کند؛مفاهیمی مثل: موفقیت و شکست،ضعف و اقتدار و…
بازی های رایانه ای در روابط فرزندان ما تغییرات زیادی ایجاد می کنند.
جلد هفتم «منِ دیگرِ ما» تحلیلی درباره ی چرایی گرایش به بازی های رایانه ای داده است و هم وظیفه ی والدین در قبال بازی های رایانه ای تبیین کرده است.
امروزه، دو رویکرد اصلی به بحث تربیت وجود دارد. رویکرد اول، محور اصلی مباحث را به پاسخ گویی به مشکلات روزمره تربیتی اختصاص می دهد. مدیریت مباحث در این رویکرد، به دست سوالاتی است که مردم، درباره مسائل تربیتی می پرسند. رویکرد دوم، مباحث تربیتی را به صورت قاعده مند، مطرح می کند. این رویکرد، معتقد است: اگر والدین، قواعد تربیت فرزند را یاد بگیرند، بسیاری از مشکلات تربیتی با استفاده از همین قواعد، حل خواهد شد. اما، مجموعه «من دیگر ما» رویکرد سومی را در پیش گرفته است؛ رویکردی که آموزش قواعد تربیت را اصل می داند؛ اما با ذکر مثال ها و داستان واره های متعدد، تلاش می کند شیوه اجرای این قواعد را در مسائل تربیت روزمره، آموزش دهد.
المحاسن برقی
مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى، اين كتاب از بهترين كتابهاى روايى شیعه به شمار مىآيد و برخى اهميت و اعتبار اين كتاب را در رديف «کتب اربعه» دانستهاند. كتاب محاسن يكى از منابع مهم كتاب كافى، نوشته ثقة الاسلام کلینی است و شيخ كلينى بسيار به اين كتاب استناد نموده و از آن روايت نقل مىكند
ترجمه سیرتنا و سنتنا سیمای شیعه و رفتار پیامبر
انگیزه علامه امینی از تالیف کتاب سیرتنا و سنتنا
ایشان میفرمایند در سوریه یک عالم اهل سنت به من گفت در ذهن من پرسش هایی است که تاکنون نتوانسته ام آن ها را حل کنم:
1ـ چرا شیعیان با داشتن دانشمندان بزرگی چون شما، درباره اهل بیت رسول خدا (ص) غلو میکنند؟ در صورتی که همه مسلمانان به علی و فرزندان او مهر می ورزند، ما نیز به آن بزرگواران مهر می ورزیم.
2ـ چرا شیعیان مجالس سوگواری برای اهل بیت (ع) برپا می کنند؟ چرا هنوز هر روز طبق این عادت دیرینه برای اهل بیت (ع) مجالس برگزار می نمایند؟ این چه شیوه ای است که هنوز حسین حسین می گویند؟.
3ـ چرا شیعیان با تربت کربلا، عبادت می کنند و سجده بر آن را لازم و واجب می دانند؟.
در حقیقت، این ها پرسش های او به تنهایی نبود؛ چرا که ما تا آن روز از مردم سوریه چنین پرسش ها و نظیر آن ها را فراوان شنیده بودیم…
حدیقة الشیعه
حدیقة الشیعه کتابی است منسوب به مقدس اردبیلی که در انتسابش اختلافات بسیاری است. این کتاب شامل اقوال و مباحث پیرامون ائمه دوازدگان شیعیان است و در دو جلد تألیف شدهاست. جلد اول این کتاب در خصوص محمد -پیامبر مسلمانان- بوده و جلد دوم آن که همان حدیقة الشیعه معروف است، با موضوع امامان دوازدهگانه نگارش یافتهاست.
قضاوت های امیرالمومنین
اگر بر کرسی قضاوت بنشینیم، بین پیروان تورات (یهودیان) با تورات آنان، بین پیروان انجیل (مسیحیان) با انجیل آنان و بین پیروان قرآن (مسلمانان) با قرآن آنان قضاوت میکنم و این کتابهای آسمانی به سخن خواهند آمد که علی علیهالسلامبر اساس ما قضاوت کرده است.
دوست و دشمن اعتراف کردهاند که او شایستهترین فرد برای قضاوت بین مردم است. خلیفه دوم، عُمَر، بارها در مشکلات اعتراف کرد: اگر علی علیهالسلامنبود، عُمَر هلاک میشد و علی علیهالسلام اندوهش را برطرف ساخت.
در این کتاب تعدادی از داوریها و قضاوتهای حضرت علی علیه السلام آمده است. اصل کتاب به زبان عربی بوده که توسط حجت الاسلام محمد رضا سماک امانی ترجمه شده است.
موعود نامه:فرهنگ الفبایی مهدودیت
موعودنامه فرهنگ الفبايى مهدویت، اثر مجتبى تونهاى، مجموعهاى است كه به موضوع حضرت مهدى(عج)، غيبت، انتظار، ظهور، رجعت و ديگر مسائل جانبى مهدویت پرداخته است.
كتاب به زبان فارسى و در سال 1383ش نوشته شده است.
انگيزه تأليف، تلاش جهت گسترش و تعميق فرهنگ مهدویت میباشد.
تلاش نویسنده و استفاده از منابع فراوان جهت گردآورى مجموعهاى نسبتاً كامل از واژههاى مربوط به موضوع مهدویت، باعث اهميت كتاب شده است.
بیت الاحزان
کتاب بیت الاحزان در شرح زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت به همراه خطبه فدک. توسط خاتم المحدثین مرحوم حاج شیخ عباس قمی نگاشته و توسط مجتبی خورشیدی تحقیق و ترجمه شده است.
اشکش خشک نمی شد، ناله اش آرام نمی گرفت …:
ابالحسن! … خواب خوش نداریم، آرامشی در کار نمانده، از او بخواه یا شب گریه کند یا روز؟ بعداز رساندن پیغام بزرگان مدینه، آن مخدره فرمود:
چقدر ماندنم بین آنها کم است! و چه زوداست که از بین آنها بروم … نه شب آرام می گیریم نه روز …
پس امیرامومنین علیه السلام اتاقی در بقیع برای آن بانو ساخت که «بیت الأحزان» خانه ی غم هایش گفتند. صبح با حسنین گریان گریان به بقیع می رفت، شامگاه امیرالمومنین علیه السلام او را به خانه می برد
.
بیست رساله فارسی
کتابی که پیش روی شماست، بیست رسالهی کمیاب فارسی را، که به اهتمام«آیة الله رضا استادی» فراهمآمدهاند، دربرمیگیرد. برخی از این نوشتههای فرهنگی، که در زمینهی علمودین از اهمیت زیادی برخوردارند، به زبان عربی نوشتهشده که در این مجلد به فارسی روان برگرداندهشدهاست. سیروسلوک علامه مجلسی، حرمت حیله در ربا(سیدمحمد خوانساری)، علم امام(علامه طباطبایی)، آیة تطهیر(سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی) و ترجمهی رضةالغناء(محمدرضا اصفهانی) عناوین برخی از مهمترین رسالههای مذکور هستند.