القطره

معرفی کتاب

“القطره” کتابی است معروف در فضائل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت طاهرین او و همچنین ذریه پاک پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و دوستان و شیعیان آل محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) که مولف برای جمع آوری آن کتاب های خطی و چاپی زیادی را جستجو کرده است.
طریقه ی نگارش کتاب بسیار جالب است . بطوریکه با توجه به ایام ولادت و یا شهادت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت طاهرینش می توان به بخش مربوطه هر امام مراجعه و از آن محظوظ شد.
مولف و رویای مهم او بعد از تالیف کتاب :
آقای حاج سید علی مستنبط فرزند مولف : پدر عظیم الشان من که خدا بر درجاتش بیفزاید بعد از تالیف جزء اول این کتاب در عالم رویا دید که از دنیا رفته و سر او بر زانوی مادرش فاطمه (علیهاالسلام) است. از داشتن این موقعیت که دلالت بر بلندب مقام و عظمت شأن او داشت تعجب کرده و از خود سوال می کند ، چگونه به این مقام رسیده ای؟ و تا این سوال به فکرش خطور می کند سرور زنان عالم حضرت فاطمه س به او الهام نمودند که ” هذا جزاء من الّف کتاب “القطره”.”
این پاداش کسی است که کتاب القطره را جمع آوری نموده است

قصه های قرانی:از خلقت ادم تا رحلت خاتم

اشاره به بخش‌هایی از زندگانی «پیامبران الهی» از میان آیات قرآن است. مولف عمده‌ترین انگیزه مطرح شدن داستان پیامبران گذشته در قرآن را اهمیت عبرت گرفتن از سرگذشت پیشینیان در نگاه قرآن را عنوان کرده است. از نظر نویسنده،‌ قرآن کریم،‌ اولین کتابی است که نقل داستان‌ها و سرگذشت‌های واقعی گذشتگان را در راه تربیت و ارشاد مردم به‌کار گرفته و از این میل و رغبت طبیعی، در راه هدایت آنان بهره‌برداری کرده است. قصه حضرت آدم و حوا، داستان زندگانی پیامبرانی چون: ادریس، نوح، هود، صالح، ابراهیم و اولاد آن حضرت، ذوالقرنین، یعقوب، یوسف، ایوب، عیسی، موسی و محمد(ص) قسمت‌هایی از مباحث مطرح شده در این کتابند.

غیبت نعمانی

عناوين اصلي كتاب شامل:
[مقدمه تحقيق]؛ [مقدمه مؤلف]؛ (باب 1) (روايات در باره نگهدارى سرّ آل محمّد عليهم السلام از نااهلش) (و اينكه نبايد اشاعه يابد و بگوش ديگران برسد)؛ (باب 2) (رواياتى كه در تفسير آيه شريفه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا) (رسيده است).؛ (باب 3) (آنچه در امامت و وصيّت رسيده است) (و آنكه اين دو از خدا است و باختيار او است و امانتى است) (كه هر امام بايد بامام بعد از خودش آن را بسپارد)؛ باب 4 (رواياتى كه مى گويند امامان دوازده نفرند و از طرف خدا برگزيده شده اند)؛ (باب- 5) (رواياتى كه در باره مدّعى امامت و كسى كه گمان ميكند امام است) (و در حقيقت امام نيست رسيده است) (و روايات در اينكه هر پرچمى كه پيش از قيام حضرت قائم) (بر افراشته شود پرچمدارش طاغوت است)؛ (باب- 6) (حديث هائى كه از طريق سنّيان روايت شده است) «1»؛ (باب- 7) (روايات در باره كسى كه در يكى از امامان شكّ كند و يا شبى بر او) (بگذرد كه در آن شب امام خودش را نشناسد و يا آنكه دينى) (را براى خدا بپذيرد بدون آنكه امامى از طرف خدا داشته باشد)؛ (باب- 8) (رواياتى كه ميگويند: خداوند زمين را بدون حجّت نميگذارد)؛ (باب- 9) (رواياتى كه ميگويد: اگر بر روى زمين بيش از دو نفر نمانده) (باشد يكى از آن دو حجّت خواهد بود)؛ (باب 10) (آنچه در باره غايب شدن امام منتظر امام دوازدهم رسيده است و اينكه مولاى ما) (امير المؤمنين و امامان بعد از او عليهم السّلام بياد آن حضرت بوده اند و مردم را) (بغايب شدن آن حضرت هشدار داده اند)؛ (باب- 11) (رواياتى كه شيعه را دستور ميدهد كه بردبار و خود دار باشد و بانتظار) (فرج باشد و نسبت بامر خداوند و تدبير او شتابزدگى نكند)؛ باب 12 (آنچه بشيعه ميرسد از آزمايش و پراكندگى و اختلاف در) (زمان غيبت تا آنجا كه كسى حقيقتا باقى نمى ماند بجز همان) (اندكى كه امامان توصيفشان فرموده اند)؛ باب 13 (رواياتى كه در صفت و رفتار و كار آن حضرت رسيده است) (و آنچه از قرآن در باره آن حضرت نازل شده است)؛ (باب- 14) (رواياتى كه نشانه هاى پيش از قيام قائم را بيان ميكند) (و دلالت بر آن دارد كه ظهور آن حضرت همان طور كه) (ائمّه عليهم السّلام خبر داده اند پس از آنها خواهد شد)؛ (باب- 15) (رواياتى كه در باره سختى و ناراحتى كه پيش از ظهور) (صاحب حقّ پيش خواهد آمد رسيده است)؛ (باب- 16) (رواياتى كه از تعيين وقت و نام بردن حضرت صاحب الامر جلوگيرى كرده است)؛ (باب- 17) (رواياتى در باره آنچه قائم عليه السّلام از نادانى مردم مى بيند و آنچه پيش) (از قيامش از خانواده خودش ميبيند)؛ (باب- 18) (رواياتى كه در باره سفيانى رسيده و اينكه او از حتميّات است و پيش از قيام قائم است)؛ باب 19 (آنچه در باره پرچم رسول خدا رسيده است و اينكه آن پرچم را پس) (از روز جمل كسى بجز امام قائم نخواهد افراشت)؛ (باب- 20) (آنچه در باره سپاه خشم كه اصحاب قائم عليه السّلام اند و شماره شان) (و صفتشان و آنچه بآن گرفتار ميشوند رسيده است)؛ (باب- 21) (رواياتى كه احوال شيعه را بهنگام خروج قائم عليه السّلام) (و پيش از آن و بعد از آن بيان ميكند)؛ (باب- 22) آنچه روايت شده در باره اينكه قائم عليه السّلام دعوت تازه اى را از سر ميگيرد و اينكه اسلام غريبانه آغاز شد و سر انجام همچون آغازش غريب خواهد شد.؛ (باب- 23) (آنچه در باره سنّ امام قائم عليه السّلام رسيده است و روايتى كه راجع) (است بزمان امامت او)؛ (باب- 24) (در باره اسماعيل بن ابى عبد اللَّه عليه السّلام و دلالت) (بر برادرش موسى بن جعفر عليهما السلام)؛ (باب- 25) (آنچه رسيده در باره اينكه كسى كه امام خودش را بشناسد) (زيانى برايش نيست كه اين امر زود بشود يا دير)؛ (باب- 26) (آنچه روايت شده در مدّت حكومت قائم عليه السّلام پس از قيامش

با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه

(از مجموعۀ 2 جلدی)بررسی تاریخ دوران امامت امام حسین(ع) و پیش‌آمدهای مربوط به باقیمانده خاندان پیامبر اسلام(ص) پس از شهادت امام(ع) تا بازگشت مجدد این کاروان به مدینه است. در ابتدای این جلد، دوران پنجاه‌ساله پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) تا سال شصت هجری، در گفتاری با عنوان «مطالعه‌ای در ماهیت و پیامدهای جریان نفاق»، مورد بررسی قرار گرفته که به‌عنوان پیش‌درآمد، به خوانندگان ارایه شده است. پژوهش در این عرصه به شش مقطع زمانی تقسیم شده و هریک از آن‌ها به عهده یکی از پژوهش‌گران گذاشته شده است. از این شش دوره، سه دوره حضور امام حسین(ع) در مدینه تا حرکت به مکه، حضور امام(ع) در مکه و وقایع حرکت امام از مکه تا کربلا، در مجلد حاضر، ارایه گردیده است.

مولای غریب مسلم بن عقیل

جلد اول:

جلد اول به این پرسش پاسخ می‌دهد که سیدالشهداء علیه السلام مسلم علیه السلام را با چه مأموریتی به کوفه فرستاد: قیام و انقلاب و شوریدن بر دستگاه حکومت یا صرفاً تحقیق در پای ‌بندی کوفیان بر نامه‌ ها و گفته‌ هایشان؟

فال بد زدن مسلم علیه السلام نیز قصه‌ای در متون تاریخی است که در این جلد صحت ‌سنجی می‌شود.

جلد دوم:

حضرت مسلم علیه السلام وارد کوفه شد و مأموریت خود را آغاز کرد. در این برهه، نکاتی موردتوجه است: شیوۀ ورود مولای غریب علیه السلام به کوفه، اقامت در خانۀ مورداعتمادترین فرد شهر، حضور شیعیان نزد مسلم علیه السلام و اظهار وفاداری به سیدالشهداء علیه السلام، و…

یکی از نیازهای ضروری در واکاوی این برهه، شناخت شخصیت بشیر بن نعمان است که آن روزها بر کوفه حکم می‌راند. در روزهای بعد، یزید، ولایت کوفه را به عبیدالله بن زیاد می‌سپارد و او از بصره برای مقابله با سفیرالحسین؟عهم؟ می‌آید

جلد سوم:

آیا اساساَ جاسوسی به ‌نام مَعقل وجود خارجی داشت؟ او چگونه توانست به جمع یاران خاص حضرت مسلم علیه السلام نفوذ کند و حتی از همه مقرب‌تر گردد؟ آیا معقلِ کودن توانسته بود شخصیتی هوشیار چون مسلم بن عوسجه علیه السلام را بفریبد؟

و گفته‌ اند که مسلم علیه السلام فرصت داشت عبیدالله بن زیاد را ترور کند اما با استدلال به جملۀ «ایمان ترور را بند نهاده» از این کار خودداری ورزید. صحت ‌سنجی جملۀ یادشده، پرده از قصۀ ترور برمی ‌دارد.

سرانجام مسلم علیه السلام با یاران به ‌سوی کاخ عبیدالله راه افتاد؛ اما هدف چه بود: انقلاب و شورش یا انگیزه‌ای دیگر؟

جلد چهارم:

تنهامانی و سرگردانی مسلم علیه السلام در کوچه‌های کوفه، از باورناپذیرترین قصه‌هاست. اصلاً چه شد که حتی نزدیک‌ترین یاران تنهایش گذاشتند: رویارویی با دشمن انبوه پراکنده‌ شان ساخت یا با دستور مولای غریب علیه السلام در پی انجام وظیفۀ خود رفتند؟

روز آخر زندگی مسلم علیه السلام تجلی‌­گاه صفات نهفتۀ اوست: دلاوری، جنگاوری، حماسه‌ سرایی، سرفرازی و…

تصاویری از دلاوری مولا علیه السلام در برابر حملات ناجوانمردانۀ دشمن تا سرفرازی و ردّ امان دشمن و سرانجام خستگی ناشی از تشنگی و جراحت و در نهایت دستگیری مسلم علیه السلام را در این جلد ببینید.

جلد پنجم:

مولا مسلم علیه السلام با دست‌های بسته وارد دارالاماره شده، روبه‌روی عبیدالله قرار گرفت. گفت‌وگوی سفیر هدایت با نمایندۀ ضلالت، حاوی نکاتی برجسته است. مسلم علیه السلام در احتجاجی پیروز، حقانیت خود و مولای خود را بر عبیدالله و اربابش یزید آشکار ساخت. نکتۀ دیگر، تبیین مأموریت مسلم علیه السلام در کلام خود اوست.

پایان کار، رستگاری مولای غریب علیه السلام با شهادت است؛ چنان‌که سیدالشهداء علیه السلام هنگام حرکت او از مدینه خبر داده بود. و این سرباز جان ‌برکف که تا لحظۀ آخر به‌ فکر انجام مأموریت است، آخرین وضعیت کوفیان و خبر بی ‌وفایی ‌شان را برای سرور جوانان اهل ‌بهشت علیه السلام ارسال می‌دارد.

جلد ششم:

حضرت مسلم علیه السلام خانۀ طوعه را برای گذراندن شب قبل از شهادتش برگزید. و طوعه کیست؟ پیرزنی از شیعیان؟ از چه قبیله‌ ای است؟ کار سترگی که طوعه در چند ساعت کوتاه انجام داد، نامش را در تاریخ پرآوازه ساخت. بخش اول این جلد، پژوهه‌ ای پیرامون این شیرزن است.

بخش دوم، چکیده ‌ای از رخدادهای سفارت است و سپس تشریح این حقیقت که «تسلط بر قصر»، «انقلاب»،  «استیلای بر کوفه» و «سرنگون‌ ساختن حکومت اموی و اقامۀ حکومت الهی» از مأموریت‌های مولای غریب علیه السلام نبود

جلد هفتم:

خانوادۀ مسلم علیه السلام، از خانواده‌های سرآمد در عرصۀ شهادت است. پدر، اولین شهید در راه حسین علیه السلام شد و فرزندان که با مادر، همراه دایی‌شان اباعبدالله علیه السلام از مدینه ره‌سپار کوفه شده بودند، یکایک طعم شهادت را چشیدند.

عبدالله، اولین شهید از اولاد مسلم علیه السلام است که هم با زبان از سرور شهیدان علیه السلام دفاع کرد و هم با خون و جان. شمار شهدای آل‌مسلم علیه السلام در کربلا به‌تعداد انگشتان دو دست می‌رسد. در این جلد ماجرای شهادت محمد و ابراهیم (طفلان مسلم علیه السلام) نیز به‌تفصیل آمده.

رقیه همسر مسلم علیهماالسلام با دخترش حمیده عصر عاشورا به اسارت درآمد و عاتکه، دختر دیگر، در هجوم دشمن به خیمه‌ ها کشته شد

تحف العقول

تُحَفُ العُقول فیما جاءَ مِنَ الحِکَمِ ‌وَ الْمَواعظ مِنْ آل‌ِ الرّسول کتابی حدیثی نوشته ابن شُعبه حَرّانی محدث شیعی قرن ۴ ق است. هدف نویسنده این کتاب جمع‌آوری بخشی از احادیث اهل بیت(ع) و پیامبران الهی با محوریت مواعظ و حکمت‌ و اندرزهاست.

مؤلف به سخنان پیامبر (ص) و نیز هر یک از امامان شیعه فصلی را اختصاص داده و احادیث نقل شده از ایشان را در همان بخش آورده است. مواعظی از پیامبران گذشته نیز در فصل‌های پایانی کتاب نقل شده است.

در متن کتاب معمولا ابتدا احادیث طولانی‌تر ذکر شده و پایان هر بخش به احادیث کوتاه اختصاص یافته است. مؤلف برای این که کتاب حجیم نشود از ذکر سند روایات خودداری کرده است.

ترجمه‌های فارسی‌ متعدد این کتاب نشان‌دهنده جایگاه آن در بین شیعیان است. کتاب بارها به همراه ترجمه فارسی آن و توسط ناشران مختلف منتشر شده است.

مقامات امامان

اهل بیت علیهم السلام، هم دارای مقامات بشری بودند و هم دارای مقامات باطنی (مقام قطبیت و مقام علیت). و به خاطر تفاوت موقعیت ها و زمان ها و مکان ها، گاهی بر اساس مقامات باطنی عمل می کردند و گاهی بر اساس مقامات بشری.
گاهی نمی دانستند کنیزشان کجاست و گاهی از آن طرف دنیا خبر می دادند، گاهی خاک را برای دیگران به طلا تبدیل می کردند و گاهی برای امرار معاش خود پول قرض می کردند؛ گاهی سم دشمن را از بدن خود دفع می کردند و گاهی با آن سم شهید می شدند. از این فرموده اند هرگاه بخواهیم می دانیم و هر گاه نخواهیم، نمی دانیم.

کتاب حاضر در چهار فصل فراهم شده است:
1. فهم شیعه از اصل امامت
2. فهم شیعه از احادیث فضائل اهل بیت (ع)
3. فهم شیعه از مقامات تکوینی اهل بیت (ع)
4. فهم شیعه از مقامات علمی و تشریعی اهل بیت (ع)

تفسیر امام حسن عسکری

تفسیر امام حسن عسکری(ع)، از تفسیر روایی امامیه، متعلق به قرن سوم هجری. در این تفسیر برخی آیات تأویل شده و بیشتر تأویل‌ها درباره معجزات پیامبر(ص) و امامان شیعه است. به اسباب نزول آیات کمتر توجه شده، گرچه به مصادیق آیات اشاره شده است و مباحث صرفی و نحوی و بلاغی وجود ندارد. سلسله سند روایت کتاب نشان می‌دهد که نقل این تفسیر در میان محدّثان و فقهای قم در قرن چهارم و پنجم متداول بوده است. متن این تفسیر تا پایان آیه ۲۸۲ سوره بقره موجود است.

این تفسیر با بیان روایاتی راجع به فضائل قرآن و تأویل و آداب قرائت قرآن آغاز شده و با ذکر احادیثی مشتمل بر فضائل اهل بیت(ع)[۱] و مثالب دشمنان اهل بیت(ع)[۲] ادامه یافته است. بحث‌های متعددی نیز درباره سیره نبوی، به خصوص راجع به مناسبات پیامبر اسلام(ص) و یهودیان، مطرح شده است.[۳] در مجموع، در این تفسیر ۳۷۹ حدیث آمده است. بیشتر روایات طولانی و مفصّل است، به طوری که گاه یک روایت چندین صفحه را دربرمی‌گیرد[۴] و به همین جهت، در برخی موارد ساختار روایی از بین رفته است. در برخی روایات نیز آشفتگی وجود دارد.[نیازمند منبع]

در این تفسیر برخی آیات تأویل شده و بیشتر تأویل‌ها درباره معجزات پیامبر(ص) و امامان(ع) است.[۵] در این تفسیر به اسباب نزول آیات کمتر توجه شده، گرچه به مصادیق آیات اشاره شده است. مباحث صرفی و نحوی و بلاغی نیز در این تفسیر وجود ندارد.[۶]

تفسیر آیات غالباً با شرح و توضیح مفاهیم آیه آغاز، و پس از آن روایاتی از معصومین(ع) در تفسیر آیات ذکر شده است. در مواردی نیز روایات شأن نزول با بخش تفسیری آیه در هم آمیخته است.[۷] معنای شیعه،[۸] معنای رافضی،[۹] تقیه،[۱۰] فضایل برخی از صحابه از جمله خبّاب بن ارّت و عمار بن یاسر،[۱۱] بخشی از موضوعاتی است که در این تفسیر در حاشیۀ تفسیر آیات ذکر شده‌اند. برخی از نکات تفسیری از جمله تفسیر شجرۀ ممنوعه[۱۲] به شجرۀ علم محمد(ص) و اهل بیت(ع) ایشان[۱۳] از اختصاصات این تفسیر است.

زندگی برزخی و ارتباط با برزخیان

زندگی برزخی و ارتباط با برزخ نشینان

در روزگار ما این تفکر که «مرگ پایان زندگی است»، به فراموش خانه تاریخ سپرده شده است و کیست که به زندگی پس از مرگ اعتقاد قلبی نداشته باشد؟ – گرچه به ظاهر آن را انکار کند – و البتّه علوم مختلف در عرصه ارتباط با برزخ نشینان در جوامع بشری، گواه بر این حقیقت است.
ارتباط و مصاحبت بابرزخ نشینان،دارای زوایای مختلفی است که مهم‌ترین آنهاعبارتند از:
الف) ارتباط با اهل برزخ (مردگان) از طریق رؤیا.
ب) ارتباط با برزخ نشینان از راه قدم نهادن به عالم برزخ و به مهمانی آنها رفتن.
ج) ارتباط با آنها از راه آنچه به عنوان «عود ارواح» در میان اهالی آنان رایج است.
د) ارتباط با برزخ نشینان از طریق انجام کارهای خیر به نیّت آنان.
در این کتاب، جلوه های مختلف ارتباط با برزخ نشینان را ملاحظه می فرمایید

حقانیت در اوج مظلومیت

نویسنده پس از ذکر کلمات علمای عامه در بحث امامت، ‌که آن را امری فرعی و از غیرِ اصول و ضروریات دین می‌دانند می‌نویسد:

‌چون عامه امامت را از فروع دین شمرده‌اند،‌ نباید اختلاف در آن را کفر و خروج از دین بدانند؛ ‌زیرا بنا بر این فرض امامت نیز مانند سایر احکام اسلامی خواهد بود که مذاهب مختلف، ‌نظرات متفاوتی در آن‌ها دارند، ‌پس چرا علمای عامه برای این حکم فرعی این چنین شمشیر کشیده و به جنگ با مخالفان‌شان پرداخته‌ و آن‌ها را تکفیر یا تفسیق نموده‌اند؟ ‌حتی شهرستانی در این باره می‌نویسد:
‌و اعظم خلاف بین الامت، ‌خلاف الامامت، ‌اذ ما سلّ سیف فی الاسلام علی قاعدت دینیت مثل ما سلّ علی الامامت فی کلّ زمان.
بزرگترین اختلاف بین امت، ‌اختلاف در مسئله امامت است؛ ‌زیرا در هیچ مسئله‌ای از مسائل دینی در اسلام مانند امامت این قدر شمشیر کشیده نشده است.

این‌ها در حالی است که شیعیان، ‌حجت شرعی واضح دارند و این اعتقاد آن‌ها و کارشان در نظر عامه باید مانند مخالفت مجتهدی با مجتهد دیگر در فروع باشد.
لذا جا دارد از آن‌ها بپرسیم که به چه مجوّز دینی و اسلامی و علمی، ‌شیعه امامیه را به جرم این‌که خلافت خلفای سابق را نپذیرفته‌اند و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را اختیار کرده‌اند، ‌کافر و نجس می‌شمارند؟